Suplementacja diety kobiety ciężarnej – jak uzupełnić codzienne odżywianie?

Suplementacja diety kobiety ciężarnej – jak uzupełnić codzienne odżywianie?

Ciąża jest nie tylko okresem niesamowitej radości, ale i olbrzymim sprawdzianem dla organizmu każdej kobiety. Ogrom zmian zachodzących przez kolejne miesiące wymaga od młodej matki nie tylko odpowiedniego zaangażowania, ale przede wszystkim właściwego zadbania o własną dietę. Zdrowe odżywianie się niekiedy jest niedostatecznym sposobem na ograniczenie ryzyka przed rozwojem niektórych powikłań. W niniejszym tekście prezentujemy suplementy, które mogą sprawdzić się w zachowaniu odpowiedniego stanu zdrowia i okazać się niezwykle pomocne dla młodych mam.

Odpowiednia dawka magnezu to podstawa

Magnez jest bez wątpienia jednym z najbardziej istotnych pierwiastków w codziennej diecie. Do jego zadań należą m.in. zachowanie prawidłowego metabolizmu energetycznego, stabilizacja pracy systemu nerwowego, regulacja pracy (skurczu) mięśni czy niwelowanie oznak uczucia zmęczenia. To jedynie część korzyści, które powinny być wzięte pod uwagę przez młodą matkę i lekarza prowadzącego. Niemniej jednak rola magnezu w okresie ciąży jest ważniejsza, niż mogłoby się nam wydawać. Jego niedobory są niezwykle poważne dla zdrowia młodej matki. Niedostateczna ilość magnezu w codziennej diecie zwiększa ryzyko pojawienia się rzucawki (niekontrolowanych skurczów), a nawet i przedwczesnego porodu.

Suplementacja magnezem w czasie ciąży ma istotne znaczenie dla rozwijającego się płodu. Pierwiastek ten wykazuje bezpośredni wpływ na proces syntezy nowych cząsteczek białkowych, które stanowią podstawowy budulec organizmu człowieka. Uczestniczy też w procesie podziału komórek, może okazać się pomocny w trakcie stabilizacji materiału genetycznego (DNA), a także chroni przed niedotlenieniem i niedokrwieniem mięśnia sercowego. Magnez pozwala też na wzmocnienie naturalnej odporności matki. Decydując się na suplementację tym pierwiastkiem, warto wybrać formy o wysokim stopniu przyswajalności. Dobrym przykładem jest cytrynian, który umożliwia organizmowi efektywne wchłanianie magnezu i odpowiednią ochronę w trakcie procesu jego trawienia.

Zadbaj o układ krwionośny dzięki witaminom z grupy B

Składniki witaminowe oznaczone literą „B” są jednoznacznie kojarzone z magnezem. Nic dziwnego! Niejednokrotnie można napotkać na suplementy będące połączeniem tych składników, co stwarza świetny kompleks wspierający funkcjonowanie systemu nerwowego. Niemniej jednak witaminy B6 i B12 są polecane dla kobiet w ciąży również z innych powodów.

Zarówno pirydoksyna (B6), jak i metylokobalamina (B12) okazują się mieć niezwykle pozytywny wpływ na funkcjonowanie układu krążenia. W jaki sposób? Oba składniki w znaczącym stopniu przyczyniają się do utrzymania odpowiedniej syntezy erytrocytów (czerwonych krwinek), które są jednym z fundamentalnych elementów morfotycznych krwi. To właśnie erytrocyty odpowiadają za transport tlenu do naszych narządów i zapobiegają przed rozwojem procesów martwiczych. Ponadto, obie witaminy są pomocne w zachowaniu prawidłowego metabolizmu cysteiny i ograniczają ryzyko uszkodzenia komórek przez niepożądany stres oksydacyjny oraz wolne rodniki tlenowe.

Mocne kości dzięki witaminom D3 i K2

Wzrost masy ciała i dźwiganie brzucha ciążowego dają się we znaki układowi kostnemu. Ciężarne niejednokrotnie skarżą się na występowanie dolegliwości bólowych, których podłoże wynika z ograniczonej wytrzymałości narządu ruchu i zaburzeń w prawidłowym funkcjonowaniu jego elementów (m.in. poprzez rozciągnięcie i osłabienie mięśni brzucha przy równoczesnym nadmiernym napięciu struktur odcinka lędźwiowego). Co więcej, zmiany hormonalne w okresie ciąży mogą sprzyjać anomaliom związanym z mineralizacją lub rozmiękczaniem struktur poprzez nagromadzenie nadmiernej ilości wody.

Najlepszym rozwiązaniem okaże się wzbogacenie codziennej diety o preparat stanowiący połączenie dwóch niezwykle istotnych witamin. Witamina D3 (cholekalcyferol) wspomaga oraz intensyfikuje wykorzystanie wapnia i fosforu do mineralizowania struktur kostnych, co przyczynia się do nadania im solidnej oraz wytrzymałej budowy. Co więcej, witamina D3 stabilizuje poziom wapnia w ustroju i reguluje jakość pracy mięśni. Z kolei witamina K2 powoduje zwiększenie aktywności cholekalcyferolu i zapewnia odpowiedni transport przyswajanego wapnia do kości, jednocześnie ograniczając ryzyko jego odkładania się w naczyniach krwionośnych.

4 Komentarze

  • Avatar
    Olga sie 26, 2019

    Ciekawy artykuł! Jestem w 3 miesiącu i taka wiedza się mi teraz przyda :) Polecam

  • Avatar
    Ania i Tomek wrz 4, 2019

    Ten artykuł to strzał w 10-tkę! Niedawno dowiedzieliśmy się o tym, że jestem w ciąży! :)) Będę musiała pomyśleć właśnie o odpowiedniej suplementacji. Teraz wiem, co powinnam zażywać :)

  • Avatar
    Lidka wrz 9, 2019

    Dobrze, że powstał taki artykuł. Suplementacja podczas ciąży jest ogromnie ważna.

  • Avatar
    Irena paź 24, 2019

    O tym powinno się mówić! Kobieta szczególnie wtedy powinna dbać o siebie, zdrowe odżywianie to za mało...

Leave a reply