Witamina B12 – witamina w służbie naszego zdrowia

Witamina B12 – witamina w służbie naszego zdrowia

Choć mięso jednoznacznie kojarzy się z produktem do uzupełnienia białka w codziennej diecie, to nie można zapominać, że stanowi źródło innego i równie istotnego składnika odżywczego dla naszego ustroju. Mowa o witaminie B12, która jest jednym z niezbędnych komponentów zbilansowanych planów dietetyczny oraz podstawowym składnikiem dla utrzymania odpowiedniego funkcjonowania krwi. W niniejszym tekście ma posłużyć niejako za odpowiedź, dlaczego warto zdecydować się na dodatkową suplementację witaminą B12?

Witamina B12 – czym jest?

Kobalamina jest organicznym związkiem chemicznym nazywanym potocznie witaminą B12, który nie jest możliwy do wyprodukowania przez ludzki organizm. Oznacza to, że nasza dieta wymaga dostarczania rzeczonej kobalaminy z zewnętrznych źródeł, co jednoznacznie świadczy o konieczności wprowadzenia do codziennej diety odpowiednich produktów. W głównej mierze są to artykuły pochodzenia zwierzęcego (mięso, ryby, mleko, podroby, sery, jaja, skorupiaki), niektóre warzywa poddawane procesowi fermentacji (np. soja), a także pieczarki. Jeszcze do niedawna przyjmowało się, że glony morskie stanowią bogate źródło witaminy B12, te natomiast zawierają duże ilości jej strukturalnego analogu niezdolnego do przyswojenia przez człowieka.

Dzienne zapotrzebowanie dorosłego człowieka na witaminę B12 zwykle waha się od 1,5 do nawet 2,8 µg. Choć ryzyko jej niedoboru jest niezwykle rzadkie z uwagi na powszechne występowanie (kobalamina jest w głównej mierze nagromadzona w tkance pochodzenia zwierzęcego), to efekty jej niedostatecznej zawartości mogą być obserwowane u wegan i wegetarian. Co więcej, osoby o upośledzonym wchłanianiu w przewodzie pokarmowym (zwłaszcza w końcowym odcinku jelita krętego gdzie następuje ten proces). Niedobory witaminy B12 są niezwykle niebezpieczne dla zdrowia i odbijają się w formie zaburzenia funkcjonowania licznych narządów wewnętrznych.

Witamina B12 – właściwości

Rola witaminy B12 dla prawidłowej pracy ustroju jest niepodważalnie wielka. Przede wszystkim w połączeniu z glikoproteiną (czynnikiem Castle’a) pozwala na wytworzenie komponentu hematopoezy, który jest niezbędny w zachowaniu odpowiedniego procesu produkcji komórek krwi systemu krwiotwórczego. Witamina B12 przyczynia się również do procesu erytropoezy w szpiku kostnym odpowiadającego za powstawanie czerwonych krwinek (tzw. erytrocytów), co jest jednym z elementów profilaktyki rozwoju anemii i stanów niedokrwiennych. Ponadto kobalamina jest uczestnikiem procesu syntezy DNA i RNA w erytroblastach.

Obecność odpowiedniej zawartości witaminy B12 ma również istotne znaczenie dla systemu nerwowego. Witamina ta dzięki udziałowi w procesach metabolizowania wielu związków tłuszczowych i węglowodanów może przyczynić się do redukcji uczucia narastającego zmęczenia psychofizycznego. Oprócz tego jest składnikiem tworzącym osłonkę mielinową neuronów, która chroni je przed uszkodzeniami i niebezpiecznymi zmianami zwyrodnieniowymi. Witamina B12 jest także związana z wytwarzaniem neurotransmiterów, związków chemicznych odpowiedzialnych za odpowiednie przekazywanie sygnałów nerwowych i funkcjonowanie całego układu na linii receptor-efektor.

W praktyce witamina B12 odpowiada też za szereg innych i równie istotnych procesów, które są niezwykle ważne dla metabolizmu i zachowania optymalnego stanu zdrowia. Wśród nich na szczególną uwagę zasługują:

  • Pomoc w zachowaniu właściwego funkcjonowania układu odpornościowego
  • Sprzyja odpowiedniemu metabolizmowi homocysteiny
  • Wspomaga utrzymanie prawidłowych funkcji psychologicznych
  • Oddziałuje na procesy podziału komórek
  • Wpływa na aktywację kwasu foliowego i stabilizację genomu człowieka

Witamina B12 – dlaczego warto?

Decydując się na suplementację witaminą B12, możemy w prosty i wygodny sposób uzupełnić codzienną dietę o odpowiednią dawkę naturalnej kobalaminy, która może być dostarczona w postaci kapsułek lub łatwo przyswajalnych kropel. Preparaty dzięki precyzyjnie dobranej porcji składnika aktywnego pozwalają na pokrycie dziennego zapotrzebowania. Komponenty wykorzystane do produkcji suplementów diety marki Laborell są całkowicie roślinne, co umożliwia wykorzystanie preparatów u wegan i wegetarian. Co więcej, wykorzystana postać metylokobalaminy jest jedną z najlepiej przyswajalnych form witaminy B12.

Warto też ponownie wspomnieć, że niedobory witaminy B12 w codziennej diecie są bardzo poważne w skutkach dla zdrowia człowieka. Podstawowym symptomem niedostatecznej ilości kobalaminy jest zaburzony proces produkcji erytrocytów (czerwonych krwinek), co powoduje upośledzenie krwiotworzenia. Następstwem jest zazwyczaj rozwój niedokrwistości, którą potocznie nazywa się anemią złośliwą lub chorobą Addisona-Biermera. Inne objawy niedoboru witaminy B12 można zaobserwować w przypadku układu nerwowego. Zbyt niskie stężenie kobalaminy może powodować porażenia kończyn, zapalenia wielonerwowe, ataksję, a nawet stany przypominające letarg. Specjaliści niejednokrotnie wiążą niedobory B12 z rozwojem takich chorób jak np. miażdżyca tętnic, choroba niedokrwienna serca czy stwardnienie rozsiane.

Witamina B12 – przeciwwskazania

Nie istnieją żadne naukowe i potwierdzone przesłanki, które mówiłyby o przeciwwskazaniu do stosowania suplementów z metylokobalaminą. Okazuje się, że witamina B12 stosowana jednorazowo w dużych dawkach (nawet znacząco przekraczających dzienne zapotrzebowanie) nie wiąże się z toksycznymi efektami. Niektórzy specjaliści jednak potwierdzają, że długotrwałe stosowanie nadmiernych dawek metylokobalaminy może doprowadzić do typowych reakcji uczuleniowych (tj. bólów brzucha, nudności, zawrotów głowy), a także krwotoków z jam nosowych.

Witamina B12 – gdzie kupić i jaka cena?

Decydując się na zakup suplementów diety z witaminą B12 najlepiej wybrać sklepy internetowe, które w prosty i wygodny sposób umożliwiają zakup niezbędnego preparatu. Bez wychodzenia z domu możemy nabyć interesujący nas produkt, a po zapłacie przesyłka zostanie dostarczona pod drzwi w czasie od 2 do 5 dni. Bardzo dobrym przykładem mogą być suplementy marki Laborell, które w okazyjnej cenie oferują produkty zawierające optymalne dawki naturalnej witaminy B12. Co warte podkreślenia, suplementy są wykonane w 100% z roślinnych komponentów i zostały pozbawione składników odzwierzęcych. Dzięki temu mogą być stosowane także przez wegan i wegetarian. W tym momencie dostępne są dwie formy preparatów z metylokobalaminą:

  • Kapsułki (100 porcji) – około 29 zł
  • Krople (30 ml/900 kropli) – około 30 zł
  • Krople wersja Forte – większa dawka (30 ml/900 kropli) – około 45 zł

____________________

1. Shipton MJ., Thachil J., Vitamin B12 deficiency – A 21st century perspective, „Clinical medicine (London, England)” 2015, 15(2), 145-150.
2. Romain M., et. al., The role of Vitamin B12 in the critically ill – a review, „Anaesthesia and intensive care” 2016, 44(4), 447-452.
3. Thakkar K., Billa G., Treatment of vitamin B12 deficiency – methylcobalamine? Cyanoconalamine? Hydroxocobalamine? – clearing the confusion, „European journal of clinical nutrition” 2015, 69(1), 1-10.
4. Kośmider A., Czaczyk K., Witamina B12 – Budowa, Biosynteza, Funkcje i Metody Oznaczania, „ŻYWNOŚĆ. Nauka. Technologia. Jakość” 2010, 5(72), 17-32.
5. Hvas AM., Nexo E., Diagnosis and treatment of vitamin B12 deficiency – an update, „Haematologica” 2006, 91(11), 1506-1512.

8 Komentarze

  • Avatar
    Sandi paź 18, 2019

    Bardzo ciekawy artykuł. Szukałam wartościowego źródła informacji i chyba znalazłam, a B12 zagości w mojej diecie na co dzień... ;)

  • Avatar
    elamela paź 21, 2019

    Nigdy wcześniej nie zapoznawałam się z właściwościami witaminy B12, stosowałam tylko Magnez i Witamine C, ale chciałam poszerzyć swoją dietę o inne. Chyba rozważę właśnie tą :)

  • Avatar
    Lola paź 22, 2019

    Zgadzam się ze wszystkim. Stosuje B12 od wielu miesięcy i ma wspaniałe właściwości...

    • Avatar
      Natala lis 25, 2019

      Możesz napisać coś więcej? Sama rozważam zakup B12

  • Avatar
    Sandra paź 25, 2019

    Zaciekawiła mnie ta forma w kroplach... jest wygodniejsza od tabletek?

    • Avatar
      Ula Ulka lis 12, 2019

      W mojej opinii tak. Lepiej i szybciej też się przyswaja. Spróbuj koniecznie!

  • Avatar
    Sylwia lis 7, 2019

    Jestem weganką i słyszałam, że powinnam suplementować witamine B12. Teraz widzę ile zawiera w sobie cudnowności:)

  • Avatar
    Zuzia lis 14, 2019

    Jestem weganką i suplementacja B12 to dla mnie podstawa. Pełni bardzo ważną rolę w sprawnym działaniu organizmu, a tak wiele osób to bagatelizuje...

Leave a reply